Met een agressiebeleid draag je zorg voor elkaar

Agressief en grensoverschrijdend gedrag zet welzijn, veiligheid en verbondenheid op het werk onder druk. Die waarden zijn voor iedereen belangrijk. Dat alleen al maakt het nodig om goed om te gaan met dit gedrag.

De kwaliteit van de zorg voor medewerkers beïnvloedt de kwaliteit van hulp- en dienstverlening. De balans tussen zorg voor je doelgroep en zorg voor je medewerkers is een continue opdracht. Jouw organisatie is voor allebei even verantwoordelijk. Maak je missie waar met een agressiebeleid.

Zorg voor je doelgroep

Agressief en grensoverschrijdend gedrag schaadt de belangen van je doelgroep: of ze het gedrag nu zelf stellen, het ondergaan of er getuige van zijn. Angst, schaamte, verwonding en vrijheidsbeperking zijn vaak het gevolg.

Als iemand van je doelgroep grensoverschrijdend gedrag stelt, loopt die ook het risico op minder positieve aandacht, stereotypering en minder goede ondersteuning. Mogelijks is het een reden om je aanbod voor die persoon te stoppen om zo verdere incidenten te voorkomen.

Reden genoeg dus èn in het belang van je doelgroep om er op tijd bij te zijn, het om te buigen en er een duidelijk beleid rond uit te werken.

Zorg voor medewerkers

Medewerkers voeren de opdracht van jouw organisatie uit. Zij helpen en ondersteunen de doelgroep. Opdat zij hun job kunnen volhouden, is het belangrijk dat ook zij ondersteund worden.

Met een duidelijk agressiebeleid laat je als organisatie zien dat je zorg draagt voor je medewerkers. Zeker op de moeilijke momenten. Met een beleid geef je erkenning dat agressie een impact heeft en je doet er alles aan om het te voorkomen, er gepast op te reageren en eruit te leren.

Medewerkers voelen zo dat ze er niet alleen voor staan en dat ze gesoigneerd en goed opgevangen worden. Dat stralen ze op hun beurt weer uit naar de doelgroep.