Bevorder groei en ontwikkeling
Ieder mens wil groeien, ontwikkelen en meer competent worden. Stimuleer deze basisbehoefte via je aanbod. Ontdek hier hoe je groei en ontwikkeling kan bevorderen en zo bijdraagt aan welzijn en een positief leefklimaat.
Met een aantrekkelijk en gevarieerd activiteitenaanbod creëer je ontspanningsmogelijkheden en ontwikkelingskansen, ga je verveling tegen en creëer je momenten van trots, verbinding en samenhorigheid. Dit kan op zijn beurt helpen om spanning, escalatie en agressief gedrag te verminderen, en een positieve, ondersteunende omgeving te creëren.
Zoek samen met je doelgroep naar thema’s, activiteiten, materialen en methodieken die aansluiten bij hun interesses, wensen en doelen. Gebruik vragenlijsten of creatieve methoden (zoals moodboards) om hun interesses visueel in kaart te brengen.
Zorg voor een mix van fysieke, creatieve, sociale en cognitieve activiteiten. Dit kan variëren van sport en spel tot kunst, cultuur en samen koken. Integreer ook ontspanningsoefeningen of mindfulness-activiteiten in het dagelijkse programma om stress te verminderen en een gevoel van welzijn te bevorderen. En maak gebruik van technologie, zeker als zorgvragers minder mobiel zijn. Denk aan online workshops, interactieve sessies, virtuele rondleidingen door musea of andere interessante locaties.
Vier verjaardagen en organiseer activiteiten die passen bij de seizoenen en feestdagen.
Moedig zorgvragers aan om hun familie of vrienden uit te nodigen voor bepaalde activiteiten, zodat er verbindingen kunnen worden gelegd.
Zoek naar samenwerking met lokale sportclubs, muziek- of dansscholen, en kunstcentra. Dit kan extra mogelijkheden bieden voor deelname aan activiteiten.
Vraag regelmatig feedback over de activiteiten. Dit helpt om het aanbod te verbeteren en beter af te stemmen op hun behoeften en veranderende interesses.
Richt je op sterke punten en help je doelgroep om hun eigen capaciteiten te herkennen en erop voort te bouwen.
Geef complimenten en berkachtig specifieke vaardigheden en talenten.
Benoem positief gedrag en zorg dat je doelgroep succeservaringen beleeft.
Wees trots op het werk van je doelgroep. Hebben ze net iets gemaakt? Fotografeer of presenteer het aan de muren of in een hoek van het lokaal. Het werkt motiverend als ze hun eigen werk tentoongesteld zien.
Stem taken en doelen af op wat je doelgroep nodig heeft en wat haalbaar is voor hen. Geef ruimte om te experimenteren.
De ‘zone van naaste ontwikkeling’ (Vygotsky) zit tussen het actueel en het potentieel ontwikkelingsniveau. Leerervaringen die zich in die zone bevinden, stimuleren en bevorderen de ontwikkeling. Het principe is dat je activiteiten aanbiedt die je doelgroep nog net niet zelfstandig kan. Met de juiste ondersteuning bij de uitvoering lukt het wel.
Het is een gekende uitspraak: je leert het best uit je fouten. En dat geldt niet alleen voor je doelgroep maar even goed voor de hele organisatie en de medewerkers.
Onderschat het belang van je eigen voorbeeld niet. Praat ook zelf over je gevoelens en hoe je daarmee omgaat. Wees open over je leerproces. Laat zien hoe jij valt en opstaat, successen bereikt en soms faalt maar telkens weer probeert. Toon dat je verantwoordelijkheid neemt als je een fout maakt door je te verontschuldigen en het terug goed te maken. Mensen, vooral kinderen en jongeren, leren veel door observatie. Als jij het goede voorbeeld geeft door zelf respectvol, kalm en geduldig te blijven en door initiatief te nemen om samen naar oplossingen te zoeken is de kans groter dat ze dat gedrag overnemen. Zeker als je dit ook laat zien tijdens moeilijke momenten.
Voorzie zo nodig ook in een therapeutisch en begeleidingsaanbod op maat van de zorgvrager. Dit om hem of haar extra te ondersteunen bij het voorkomen of verminderen van spanning, escalatie en agressief gedrag.
Dit kan binnen of buiten de voorziening aangeboden worden en gericht zijn op bijvoorbeeld:
- Reflectieve of mentaliserende vermogens en emotieregulerende vaardigheden;
- Traumaverwerking;
- Het aanleren van nieuwe vaardigheden, bijvoorbeeld in het kader van positieve gedragsondersteuning: sociale vaardigheden, probleemoplossende vaardigheden, communicatievaardigheden;
- Het geven van informatie – via psycho-educatie – over het eigen functioneren;
- Het leren herkennen van en reageren op eigen signaalgedrag voor toenemende spanning, eventueel samen met de zorgverlener/begeleider.
Dit aanbod kan je op indicatie en rekening houdend met de kwetsbaarheden van de zorgvrager invullen en verrijken met expertise van bv. een yogaleraar, kinesist, ergotherapeut, muziektherapeut, een therapeut of trainer in emotioneel lichaamswerk, …