Alle tools

Staan achter de flap

Wissel met je team standpunten uit en kom tot een gezamenlijk beeld op (on)veiligheid en op grensoverschrijdend en agressief gedrag in je voorziening en het gevoerde beleid. Koppel de resultaten terug naar de directie, het CPBW en de werkgroep rond grensoverschrijdend en agressief gedrag.

methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers: min. 3

Duur: 60 minuten

Materiaal:

  • Flipover in het midden van de ruimte.
  • Bedenk zelf stellingen rond grensoverschrijding, agressie, (on)veiligheid en het gevoerde beleid. Of gebruik een lijst ter inspiratie (download hem hieronder). Schrijf elke stelling apart op een flap.

Opwarmers:

Werkwijze

Stap 1: Ga bij de flap staan en nodig de mensen uit om bij jou te komen

Stel een verslaggever aan die telkens samenvat.

Stap 2: Leg uit
  • Als men het met de stelling oneens is, moet men voor de flap gaan staan.
  • Als men het ermee eens is, moet men achter de flap gaan staan.
Stap 3: Lees de stelling voor en laat een positie innemen
Stap 4: Breng de pro's en contra's in kaart
  • Vraag enkele mensen hun plaats toe te lichten in maximum één minuut. Waarom staan ze net op die plaats?
  • Het maakt niet uit of je start met een voor- of tegenstander. 
  • Wie zijn mening herziet na iemands uitleg, mag van plaats veranderen. 
  • Vat elke bijdrage samen en vraag de spreker zijn beurt te geven aan een collega. 
Stap 5: Vat de opbrengst samen en lees de volgende stelling voor

Opmerking

Je kan deze methodiek als snelle opwarmer inzetten. Of je kan hem gebruiken om standpunten over de huidige situatie en het gevoerde beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag te verzamelen. In dit laatste geval stel je een verslaggever aan die telkens de samenvatting rond een stelling noteert.

Variant: 'Meningen op een rij'

De deelnemers uiten hun mening door plaats te nemen op een denkbeeldige lijn die van de ene kant van de ruimte naar de andere kant loopt. Van ‘eens’ naar ‘oneens’.

  • Lees telkens één stelling voor en vraag iedereen om positie in te nemen op de lijn. 
  • Wijs een persoon aan en vraag naar zijn toelichting. 
  • Die persoon wijst op zijn beurt iemand anders aan die zijn standpunt toelicht. 
  • Vraag tot slot wie nog een argument heeft dat nog niet genoemd werd.

Verder analyseren?

Gebruik de oefening ‘Geef je mening over stellingen’ om de meest interessante stellingen en/of die waarover de meningen het meest verdeeld waren beter onder de loep te nemen. 

Download het bestand
Bron: Dirkse-Hulschner S. & Talen, A. ( 2008). Het groot werkvormen boek. De inspiratiebron voor resultaatgerichte trainingen, vergaderingen en andere bijeenkomsten. Den Haag: Academic Service.