Een conflict oplossen
Conflicten zijn onvermijdelijk wanneer mensen samen leven, spelen en werken. Gelukkig hoeven ze niet te ontsporen. Met de juiste aanpak kan een conflict net zorgen voor meer begrip en betere samenwerking. Lees hier hoe je zelf het gesprek aangaat, anderen helpt of de juiste hulp inschakelt als dat nodig is.
Zelf een conflict oplossen
Ga eerst en vooral na of je er klaar voor bent om het conflict aan te gaan. Neem vervolgens je verantwoordelijkheid: ga in gesprek, achterhaal de wederzijdse belangen en behoeften en zoek samen een oplossing.
- Is de ander belangrijk genoeg om het conflict aan te gaan?
- Wil je iets leren over jezelf?
- Wil je echt openstaan voor het perspectief van de ander of ga je er prat op dat je de wijsheid in pacht hebt?
- Is dit een geschikt moment?
- Ben je bereid om te zeggen wat gezegd moet worden?
- Wil je samen met de ander zoeken naar wat jullie verbindt om zo tot een oplossing te komen of wil je per se winnen en gelijk krijgen?
Jij kan de ander niet veranderen. Je kan alleen iets aan je eigen gedrag veranderen. Zo kan je misschien de interactie veranderen. Zet zelf de eerste stap om het conflict aan te kaarten en constructief om te buigen.
- Zeg dat je opmerkt dat er iets mis gaat. Spreek vanuit jezelf.
- Vraag de ander op welk moment een gesprek het beste past.
- Benadruk de bedoeling om er samen beter uit te komen.
- Spreek af op een neutrale en rustige plaats.
- Praat voor jezelf. Wees open en eerlijk. Wees duidelijk over je eigen behoeften en belangen. Respecteer de regels van verbindend communiceren.
- Blijf bij het onderwerp en de feiten. Onderbouw meningen en gevoelens met voorbeelden.
- Luister naar de ander. Stel vragen. Welke kijk, noden en verwachtingen heeft hij? Welke belangen, behoeften of waarden gaan daarachter schuil?
- Zet jullie beide belangen en behoeften naast elkaar. Want hier is de grond voor wederzijds begrip en erkenning te vinden. En ga na of een oplossing mogelijk is.
- Bespreek mogelijke oplossingen. Niet alleen voor de inhoud, ook voor de manier van omgaan met elkaar.
- Beslis samen welke oplossing de beste is en maak afspraken over hoe je in de toekomst constructief zal samenwerken.
- Spreek een moment af om te evalueren
- Tel tot tien als je negatieve emoties voelt opkomen. Of stap uit de situatie en schep een luchtje.
- Is de andere partij heel boos? Laat hem dat even razen. Dat is soms tanden bijten. Maar het voordeel is dat de ander nadien weer meer openstaat voor jouw kant van de zaak.
- Wordt het te emotioneel? Haal er een onafhankelijke partij bij die bemiddelt in het conflict.
Anderen helpen om een conflict op te lossen
Wordt een conflict constructief besproken? Dan hoef je niet tussen te komen. Zie je signalen van onuitgesproken of verstoorde conflicten? Moedig de partijen aan om met elkaar in gesprek te gaan. Je kan helpen om mee te verwoorden. Lukt het nog niet? Bemiddel. Dit vraagt wel vertrouwen en ervaring.
Conflicten horen bij het samen leven, spelen, leren en werken. Meningsverschillen en levendige discussies zijn normaal en gezond. Ze getuigen van eigenheid én betrokkenheid. Zo lang een conflict open en met respect voor elkaar wordt besproken is er niets aan de hand en hoef je als derde niet tussen te komen.
Daarbij kan het gaan om onderhuids of meer verborgen gedrag als:
- Grapjes en opmerkingen, zeker als ze sarcastisch zijn.
- Excuses of smoesjes.
- Roddelen.
- Verstoorde communicatie: bijvoorbeeld men luistert niet meer goed naar elkaar, men veralgemeent…
Of je merkt het aan openlijke escalatie, men wordt persoonlijk. Moedig de personen aan om hun verantwoordelijkheid te nemen en hun grieven en de daaronder liggende behoeften en belangen open en eerlijk met elkaar te bespreken. Verwijs hen naar de stappen van verbindend communiceren.
Vinden ze dat moeilijk? Bied hulp aan. Help om constructief te verwoorden wat ze van elkaar nodig hebben en belangrijk vinden. Bevorder het wederzijdse luisteren. Geef geen eigen mening of advies.
Lukt het nog niet goed? Begeleid de partijen in de verschillende stappen van een bemiddelingsgesprek. Let op: dit vraagt wel opleiding en training.
Een hardnekkig conflict met je collega oplossen
Een conflict kan zodanig escaleren dat je het niet meer ziet zitten om het zelf aan te pakken. Haal er een derde partij bij. Vraag bijvoorbeeld aan je leidinggevende om het gesprek tussen jou en de ander mogelijk te maken. Of je kan hiervoor de vertrouwenspersoon aanspreken.
Die biedt je in eerste instantie een luisterend oor en helpt je zoeken naar mogelijke oplossingen voor je conflict. De vertrouwenspersoon bekijkt met jou de situatie en kan, met jouw uitdrukkelijke instemming, ook enkele dingen doen, namelijk: De persoon met wie je een conflict hebt aanspreken en een boodschap van jou overbrengen.
Als je je gepest voelt bij voorbeeld, die persoon laten weten dat hij moet ophouden met je te pesten. Jou en de andere onrechtstreeks met elkaar doen communiceren en zo proberen het conflict uitpraten. Als jij en de ander het zien zitten, ook een rechtstreeks gesprek tussen jullie organiseren en begeleiden om naar een oplossing te zoeken.
Voelt het niet veilig? Vraag om een externe bemiddelaar in te schakelen. De kosten van deze bemiddeling zijn voor je werkgever.