Alle tools

Leren uit successen met je groep

Succes staat hier centraal. Vanuit energie, krachten en kansen bereik je een perspectief op mogelijkheden. Leer uit je succeservaringen en bespreek dit samen met de groep.

methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers: max. 8

Duur: 60 min

Materiaal:

  • Flipoverpapier
  • Stiften

Werkwijze

Stap 1: succesverhaal (15 minuten)

Iemand vertelt uitgebreid over een succeservaring: een moment dat iets écht goed ging. Een moment waarop hij trots was op zichzelf en voelde dat:

  • De energie goed stroomde.
  • Hij in korte tijd een grote stap maakte.
  • Dat hij groeide.
Stap 2: succesfactoren (20 minuten)

Inventariseer op een flap alle succesfactoren.

Helpende vragen:

  • Wat precies maakte het tot een succes?
  • Waarvan kreeg je precies energie?
  • Hoe kreeg je dat voor elkaar?
  • Wat deed je (voor je-) zelf?
  • Waar ligt jouw kracht?
  • Wat deed je omgeving?

De verteller denkt mee, verbetert en vult aan.

Stap 4: evaluatie (10 minuten)

Zoek samen een antwoord op de vraag: ‘Wat leren wij hier uit?’. Of: ‘Hoe kunnen we dit vertalen naar tips voor de groep?

E. de Haan (2001) Leren met collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen: Van Gorcum. en L. Verheijen (2004). Appreciative inquiry: een methodiek voor positieve organisatieverandering. Gent: Kessel &Smit