Alle tools

Leer uit incidenten met je groep

Deze vragen helpen je om samen gestructureerd en diepgaand stil te staan bij een incident en eruit te leren.
methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers: min. 2

Duur: 30 tot 60 min

Materiaal: Schrijf de kernvragen op een flap of schrijf ze op kaarten. Zo kan iedereen die aan het gesprek deelneemt, kernvragen stellen.

Werkwijze

Stap 1: Voorbereiding

Zorg als begeleider voor een veilige en constructieve gesprekssfeer. Herhaal de gespreksregels, bijvoorbeeld:

  • Laat OMA (oordelen, meningen, adviezen) thuis
  • Gebruik de LSD –techniek (luisteren, samenvatten, doorvragen)
  • Maak je niet DIK (denk in kwaliteiten)
  • Werk blame-free, houd je niet bezig met vragen als: Wie is er verantwoordelijk? Wie treft schuld?
Stap 2: De betrokkene bij het incident legt de situatie uit in maximum 2 minuten
Stap 3: De gesprekspartners stellen vragen
  • Wat wilde je bereiken? Wat was je doel?
  • Is dat gelukt? Wat was het resultaat? Hoe weet je dat?
  • Heb je een verklaring voor je resultaat?
  • Wat ging goed?
  • Wat doe je volgende keer anders?
  • Wat heb je geleerd over jezelf?

Optioneel Als de verteller klaar is, vullen de gesprekpartners aan met hun adviezen en tips. • De verteller stelt vragen ter verheldering. • De verteller kiest een top 3 van de tips en alternatieven.

Stap 4: Kijk terug op het verloop van dit gesprek
  • Hoe ervaarde de verteller het gesprek?
  • Wat heeft de verteller geleerd?
Bronnen: Het groot werkvormen boek, Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen en Goed in gesprek. Eenvoudige werkvormen voor reflecties binnen de langdurige zorg. Vilans. Zorg voor beter. (2014)