Alle tools

Gesprekscarrousel om visie te ontwikkelen

Verzamel snel input voor je visie door elke subgroep één van de visievragen te laten beantwoord aan een tafel. Na enige tijd schuiven ze door naar een volgende tafel met een andere vraag. Ga zo door tot alle vragen door iedereen beantwoord zijn.

methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers: min. 3 en max. 10 deelnemers per tafel  x  6 of meer tafels

Duur: 65 minuten:  

  • 5 minuten uitleg
  • eerste ronde = 13 minuten
  • tweede ronde = 10 minuten
  • derde ronde = 8 minuten
  • vierde ronde = 6 minuten
  • vijfde ronde = 4 minuten
  • zesde ronde = 4 minuten 
  • 15 minuten afronding

Materiaal en voorbereiding:

  • Zes tafels met op elke tafel één van de vijf visievragen op een grote flap uitgeschreven. 
  • Per tafel een gastvrouw/-heer om de vraag te verduidelijken, antwoorden op te schrijven en samen te vatten wat gezegd is.
  • De waardenlijst voor tafel  5
  • Post-its
  • Een bel of alarmsignaal om de tafelwissel aan te kondigen. 

Werkwijze

Verdeel de groep in zes subgroepen en zet ze elk aan een tafel.

Laat ze samen de vraag die op de tafel ligt beantwoorden. De gastheer of- vrouw schrijft op en vat samen. 

Na 13 minuten schuift de subgroep door naar een andere tafel om een andere vraag te beantwoorden. Bij elke doorschuifbeurt kort de tijd in. Van 13 minuten naar  10, naar 8 naar 6 en naar twee keer 4 minuten. 

Als alle subgroepen zijn gepasseerd vat de gastvrouw of- heer aan elke tafel de input samen. 

Wat zijn de gelijkenissen en verschillen tussen boosheid, agressie, ruzie, conflict en grensoverschrijdend of agressief gedrag? En wat met pesten?

Wat zit er achter grensoverschrijdend of agressief gedrag? 

  • Wat zijn mogelijke oorzaken en risicofactoren? Waar of bij wie situeren die zich? 
  • Welke boodschap(pen) zit er achter grensoverschrijdend of agressief gedrag? Welke betekenis(sen) zit er achter? 

Formuleer op basis van je lijst een aantal oplossingen of uitgangspunten naar het voorkomen, omgaan met en opvolgen van incidenten  met grensoverschrijding of agressie.

Wat zijn mogelijke gevolgen van grensoverschrijdend en agressief gedrag en voor wie?
Hoe kan je de gevolgen voorkomen of hoe kan je de gevolgen mindere ernstig maken? 
Welke aandachtspunten kan je naar aanleiding van je lijst formuleren? 

Wat heb jij al als helpend ervaren bij het voorkomen en omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag?
Bij:

  • Jezelf
  • Je doelgroep
  • Je collega’s
  • Je leidinggevende
  • De organisatie

En wat zou nog meer helpend kunnen zijn en nog meer steun kunnen bieden?
Welke aanbevelingen heb je voor het toekomstige beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag? 

Wat wil je bereiken met een beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag? Wat is je droom? Waar wil je over enkele jaren staan? Wat levert het beleid op? Voor wie? Tip: gebruik de kaarten van het gezelschapsspel Dixit als inspiratie

Welke waarden zijn belangrijk bij het hanteren van grensoverschrijdend en agressief gedrag in onze organisatie? Gebruik de waardenlijst.

Hoe, waar en wanneer betrek je leden of gebruikers en hun netwerk in het beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag? Hoe geef je hen een stem?

Afronding

Geef iedereen enkele post-its en zeg: "Stel, we zijn vijf jaar verder. We komen jou toevallig tegen. We vragen je wat nu de essentie is in het beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag in onze organisatie. Wat vertel je?" 

Werk deze elevator-pitch per twee uit. Je hebt maximum 30 seconden spreektijd.  

Laat de pitches horen in een afsluitend rondje.