Gevolgen van grensoverschrijdend of agressief gedrag voor de organisatie

De werkgever krijgt op het niveau van teams, afdelingen of de hele organisatie af te rekenen met onaangename gevolgen. Denk aan toenemend ziekteverzuim,  personeelsverloop en imagoschade. Grensoverschrijdend en agressief gedrag heeft ook een financiële impact en beïnvloedt de kwaliteit van je zorg en diensten.

Ziekteverzuim en personeelsverloop

Beledigingen, bedreigingen en fysieke agressie stellen medewerkers zwaar op de proef. Ze voelen boosheid, angst of pijn. In ernstige gevallen lopen ze een letsel of trauma op of verliezen ze hun arbeidsmotivatie.

Ziekte, burn-out en personeelsverloop zijn dan niet ver weg. Vaak is de betrokken collega niet meteen te vervangen. De rest van het team moet het dan zo goed en kwaad mogelijk opvangen, met het risico op nog meer uitval. En zo geraakt de organisatieopdracht minder goed vervuld.

Meer kosten

Daarnaast kunnen incidenten een materiële en financiële impact hebben op de organisatie. Dit door bijvoorbeeld schade aan infrastructuur en verhoogde verzekeringskosten. Lees er hieronder meer over bij 'Meer weten'

Minder kwaliteit van zorg- of dienstverlening

Als medewerkers zich angstig, onveilig of machteloos voelen, zullen ze minder goed functioneren. Grensoverschrijdend en agressief gedrag tast het leef- en werkklimaat aan. Daarbovenop zorgt ook het ziekteverzuim en personeelsverloop voor verlies van know how en competenties en voor verminderde productiviteit, continuïteit en kwaliteit in je zorg- en/of dienstverlening.

Negatief imago

Door een ernstig incident met grensoverschrijdend of agressief gedrag kan je organisatie in het nieuws komen. Dit kan het imago van je organisatie negatief beïnvloeden. Zeker als je als organisatie weinig ondersteuning biedt aan de verschillende betrokkenen en er weinig tot niets uit leert.

Ook herhaaldelijke lichtere incidenten kunnen de goede naam, de geloofwaardigheid en de kwaliteit van je werking verzwakken.

Met een beschadigd imago is het niet evident om verwijzers, medewerkers en doelgroepleden aan te trekken.