Samen leren uit incidenten | Icoba
Alle tools

Samen leren uit incidenten

Deze vragen helpen je om samen met je collega’s gestructureerd en diepgaand stil te staan bij een incident en eruit te leren.

methodiek

Praktisch

  • Aantal deelnemers: min. 2
  • Duur: 30 tot 60 min
  • Materiaal: Schrijf de kernvragen op een flap of schrijf ze op kaarten. Zo kan iedereen die aan het gesprek deelneemt, kernvragen stellen.

Werkwijze

Stap 1: Voorbereiding

Zorg voor een veilige en constructieve gesprekssfeer.
Herhaal de gespreksregels, bijvoorbeeld:

  • Laat OMA (oordelen, meningen, adviezen) thuis
  • Gebruik de LSD –techniek (luisteren, samenvatten, doorvragen) 
  • Maak je niet DIK (denk in kwaliteiten)
  • Werk blame-free, houd je niet bezig met vragen als: Wie is er verantwoordelijk? Wie treft schuld? Wie was er onhandig/onprofessioneel?
Stap 2: De betrokkene bij het incident legt de situatie uit in maximum 2 minuten
Stap 3: De gesprekspartners stellen vragen

Gebruik het STARR-model voor een intense verkenning en bespreking.

Situatie

  • Wat was de beginsituatie?
  • Wie waren erbij betrokken?
  • Met wie is er overlegd?
  • Werd er assistentie gevraagd of alarm geslagen?

Taak

  • Wat was de taakverdeling?
  • Wat was het doel? Wat wilde je bereiken? Voor wie?
  • Welke plaats namen de betrokkenen in het hele proces in?

Actie

  • Wat heb je precies gedaan? Wat deed je eerst? Wat kwam daarna?
  • Waarom pakte je het op die manier aan? Wat was er belangrijk voor jou?
  • Hoe heb je je aanpak ervaren? Wat dacht je? Wat voelde je?
  • Bestaan er werkinstructies voor dit soort situaties? Zo ja, zijn die opgevolgd? 

Resultaat

  • Wat was het resultaat van je aanpak? Wat zijn de gevolgen?
  • Hoe reageerde(n) de cliënt(en)? En anderen?
  • Welke voorzorgsmaatregelen zijn genomen?
  • Welke vervolgacties zijn eraan vastgeknoopt? Denk aan veroorzaker aanspreken, maatregelen ten aanzien van veroorzaker,  herstel, opvang en nazorg, aangifte, incident op team besproken,…
  • Zijn deze acties al uitgevoerd? Waarom wel/niet?

Reflectie

  • Waarover ben je tevreden? Waarom?
  • Waarover ben je minder tevreden? Waarom?
  • Welke vragen roept het op?
  • Wat wil je volgende keer anders doen?
  • Hoe ga je dat aanpakken?
  • Wat heb je nog nodig? Van wie?

Optioneel
Als de verteller klaar is, vullen de gesprekpartners aan met hun adviezen en tips. 

  • De verteller stelt vragen ter verheldering.
  • De verteller kiest een top 3 van de tips en alternatieven.
  • Ga samen na wat dit betekent voor het dagelijks werk. Wie onderneemt welke acties?
Stap 4: Trek conclusies en stel een verbeterplan op

Bijvoorbeeld over: 

  • De manier waarop je medewerkers kan voorbereiden op dergelijke situaties.
  • De werkinstructies.
  • Het agressie-protocol.
  • Noodzakelijke maatregelen.
Stap 5: Kijk terug op het verloop van dit gesprek 
  • Hoe ervaarde de verteller het gesprek?
  • Wat heeft het de verteller opgeleverd?
  • Hoe zijn de groepsleden met de vraag omgegaan

 

Bron: Het groot werkvormen boek, Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen en Goed in gesprek. Eenvoudige werkvormen voor reflecties binnen de langdurige zorg. Vilans. Zorg voor beter. (2014) - Bron: www.fcb.nl/arbocatalogus/welzijn/agressie/analyse