Alle tools

Inventariseer maatregelen met de agressiematrix

Ga na wat er al is en wat nog nodig is om goed met grensoverschrijdend en agressief gedrag om te gaan. Doe dit op het vlak van de medewerker, de doelgroep, de organisatie/het beleid en de samenwerking met derden. En doe dit voor preventie, interventie, opvang, nazorg en herstel. Zo werk je aan een integraal beleid.

methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers : Onbeperkt

Duur: 60 tot 90 minuten

Materiaal:

  • agressiematrix 
  • balpennen
Afbeelding
agressiematrix rond preventie

Werkwijze

Vier niveaus

De matrix is opgedeeld volgens vier niveaus:

  • Preventie: hoe werk je aan een positief leef, speel, leer- en/of werkklimaat en hoe voorkom je risico’s op) lastig, grensoverschrijdend en agressief gedrag?
  • Interventie: hoe reageer je professioneel en gepast op lastig, grensoverschrijdend en agressief gedrag om escalatie en schade te voorkomen?
  • Opvang en nazorg: hoe vang je de betrokkenen op (slachtoffer, dader, getuigen, ...)op na een incident om de negatieve gevolgen te beperken?
  • Herstel: hoe herstel je de geleden schade (materieel, emotioneel, relationeel, …) en genereer je groei uit het incident?
Drie kolommen 

De matrix is opgedeeld in drie kolommen:

  • Wat is er al aanwezig. De feitelijke inventaris.
  • Wat zou er nog moeten zijn? De gewenste inventaris.
  • Wat is daarvoor nodig? Middelen, personeel, infrastructuur, vorming, informatie …
Vier rijen 

De vier rijen van de matrix hebben te maken met waar je hulpbronnen kan vinden.

Deze delen we op in vier soorten:

  • Medewerker gebonden zaken: dit is wat jij zelf, je collega’s, je leidinggevende en/of je gehele team kan doen.
  • Doelgroep gebonden zaken: dit zijn de hulpbronnen in het (ped)agogisch handelen naar (individuele leden van) je doelgroep. Dat heeft vooral te maken met je ondesteunings- of dienstverleningsvisie en beleid en hoe die inhaakt op het voorkomen en hanteren van lastig, grensoverschrijdend en agressief gedrag.
  • Beleidszaken: Denk hier o.a. aan je vormingsbeleid en onthaalbeleid, aan visie, procedures, richtlijnen, infrastructuur … .
  • Netwerking en samenwerking met derden: wie kan er voor jullie op welke manier iets betekenen op dit niveau?
Vul de matrix in

Noteer in elke rij en kolom:

  • gedragingen
  • vaardigheden
  • attituden
  • denkkaders
  • werkzame praktijken en methodieken
  • procedures
  • regels en afspraken
  • visie, materiaal
  • infrastructuur
  • samenwerking met externen
Spelregels

Als je de matrix met je team invult, teken je hem best over op grote vellen papier. Dat zorgt voor een beter overzicht en vergemakkelijkt het overleg en de verslaggeving.

Blijf niet te lang hangen in discussies over ‘staat dit wel op de juiste plaats?’ Belangrijkste is dat je het mee inventariseert.

Als je dat handiger vindt, kan je opvang-nazorg en herstel samennemen.

Gebruik de songfestivalmethode om prioriteiten te bepalen in wat er nodig is.

Download het bestand