Feedback geven, ontvangen en elkaar aanspreken | Icoba

Feedback geven, ontvangen en elkaar aanspreken

Feedback is belangrijk om goed samen te werken. Zo leer je jezelf en elkaar beter kennen, stem je je werkwijze meer op elkaar af en kan je samen groeien. Je durft elkaar ook beter aan te spreken op eventueel ongewenst gedrag. Feedback goed geven en goed ontvangen is een kunst.

Geef opbouwende feedback en spreek elkaar aan

Met opbouwende feedback spreek je jouw waardering uit voor gedrag dat je vaker wil zien. Dat motiveert, geeft energie, bevordert het zelfvertrouwen en verhoogt de productiviteit. Opbouwende feedback is gericht op verbetering en ontwikkeling.

Maak ook situaties waarin je je ongemakkelijk voelt of je zorgen maakt over de veiligheid bespreekbaar. Ga in dialoog. Zeker als het gaat over de balans afstand-nabijheid of over het toepassen van macht en gezag. Je collega aanspreken op ongewenst of ongepast gedrag is niet makkelijk. Maar het is wel noodzakelijk om (samen) goed werk te leveren. In dialoog gaan en zo nodig feedback geven, is mensen uitdagen tot groei.

Feedback goed geven

Geef een ik boodschap

Geef nooit feedback op identiteitsniveau maar altijd op gedragsniveau. Zo scheid je de persoon van het gedrag. Wees mild voor de persoon en blijf duidelijk op het onderwerp. Zeg dus niet: ‘Jij bent…’ wel : ‘Jij doet…’

  • Ik zie/hoor/merk dat je....
  • Ik constateer dat je....
  • Wat me opvalt is...
  • Ik voelde me daardoor...
  • De reactie die het in me opwekte was…
  • Dit geeft mij het gevoel dat ik...
  • Ik merk dat ik...
  • Dit had op mij het effect…
  • Ik vind het belangrijk dat...
  • Voor mij is het nodig dat…

Stel vervolgens vragen. Probeer daarbij vooral te begrijpen waarom de ander doet wat die doet. 

- Hoe is het voor jou om dit te horen?

- Hoe heb jij de situatie ervaren?

- Wat maakte dat je zo reageerde?

- Wat wilde jij precies bereiken?

- Wat was jou bedoeling daarbij?

- Wat was voor jou belangrijk op dat moment? 

Geef de ander ook ruimte om vragen aan jou te stellen.

Door aandachtig te luisteren en elkaar te bevragen kan je elkaars perspectief, noden en bedoelingen beter begrijpen. Vervolgens kan je samen suggesties en oplossingen verkennen om het anders aan te pakken. 

Feedback goed ontvangen

Ga niet in discussie, verdediging of tegenaanval. Besef dat je iets kan leren over jezelf én over de ander.

 Tot je weet wat de ander bedoelt en belangrijk vindt en wat die graag anders wil.

Vat de feiten, de beleving en het verzoek van de andere samen

Vind je dat de ander een punt heeft? Zeg dat. Verontschuldig je zo nodig.

Geeft de ander je zinvolle en bruikbare suggesties? Bedank en volg ze op.