ICOBA - Waarom roddelen zo hardnekkig is? Sensibilisering van een team - IN COMPANY
Volg deze vorming met je team, enkel met leidinggevenden of een mix van beiden. We werken aan bewustwording en het beperken van roddel. We onderzoeken effecten, oorzaken en aanpak. Dit leidt tot bredere gesprekken over teamwerking en cultuur. In het aanvullend aanbod voor leidinggevenden ligt de focus op hun rol: signalen van ongenoegen opsporen, dysfunctionele patronen herkennen, nagaan op welk niveau je ongewenst roddelen aanpakt en hoe, en hoe je in de toekomst voorkomt dat de oude (roddel)cultuur weer de kop opsteekt.
Programma
Je herkent wellicht de drama’s die door roddel veroorzaakt worden. Wie slachtoffer is durft hier vaak niet mee naar buiten komen, verliest het vertrouwen in zichzelf, in de collega’s… Het team raakt verdeeld, roddel ontaardt in een stevige conflictsituatie en een constructieve werksfeer is ver zoek. Alleen: het fenomeen is meestal niet tot enkele personen terug te brengen. Het resultaat van je interventies lijkt eerder beperkt of kortstondig.
Deze opleiding brengt diverse invalshoeken aan bod. Eerst bekijken we de meer voor de hand liggende interventies op individueel of team-niveau. We zoomen in op de oorzaken van het fenomeen en hieraan gekoppeld :
• (beter) leren feedback geven op het moment zelf
• transparanter zijn als leidinggevende
• mensen die roddelen op hun gedrag aanspreken
• …
Als dit onvoldoende blijkt te werken moeten we uitzoomen naar het bredere systemische geheel. Dit deel van de opleiding is vooral bedoeld voor een groep leidinggevenden.
Elk individu hoort thuis in diverse systemen zoals familie, soort job, vriendenkring... Elk systeem, dus ook je team of organisatie, kent zijn eigen wetmatigheden:
• de oorsprong en geschiedenis van het team werkt steeds door
• elk teamlid heeft recht op een plek
• er is steeds een ordening aanwezig
• mensen zijn onzichtbaar gebonden aan loyaliteiten
• de balans van geven en ontvangen kleurt alle activiteit
Er is een bepaalde ’onderstroom’ van waaruit het roddelen ‘betekenis’ heeft.
Eens je dit geheel vat, kan je zowel met de bovenstroom als met de onderstroom aan de slag, met meer kans op een duurzame oplossing.
Volg deze vorming met je volledige team, enkel met leidinggevenden of een mix van beiden.
Met teams werken we aan bewustwording en zo aan het beperken van een eventuele roddelcultuur. Mensen vertellen hun verhalen en samen inventariseren we effecten van roddelen, we zoeken wat het roddelen in stand houdt, wat je als teamlid zelf kan doen, hoe je best reageert op iemand die tegen jou komt roddelen, op welke manier je de collega zelf aanspreekt… Bijna automatisch raken de gesprekken het hele teamfunctioneren : wat loopt goed ? wat loopt (voortdurend) mis en is bron van frustratie ? welke gebeurtenissen uit het verleden hebben hun stempel op de teamcultuur gedrukt ?
Het is een down-to-earth opleiding waarin gewerkt wordt met het verhaal van het team.
In het aanvullend aanbod voor leidinggevenden ligt de focus op hun rol: signalen van ongenoegen opsporen, dysfunctionele patronen herkennen, nagaan op welk niveau je ongewenst roddelen aanpakt en hoe, …
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• Je wordt uitgenodigd om bij elk onderdeel van de opleiding meteen in te vullen en terug te koppelen naar de huidige situatie.
• Doorheen de dag oefenen we communicatieve vaardigheden naargelang deze nodig zijn. Bijvoorbeeld beter feedback geven, een persoon rechtstreeks aanspreken, aangeven dat je niet wil meedoen aan het roddelen.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
OPTIE 1 - Voor medewerkers: 1 vormingsdag = 2 dagdelen
OPTIE 2 - Voor leidinggevenden: 1 vormingsdag = 3 dagdelen
START- EN EINDUUR
9u30 – 17u00
VOOR WIE
• Teamleden van dezelfde organsiatie die de roddelcultuur van hun team willen verbeteren
• Formele of informele leidinggevenden die met de roddelcultuur van hun team willen aan de slag gaan
Voorafgaand is er een telefonisch contact om de juiste formule voor de aanvragende organsatie te bepalen.
OVER DE LESGEVER
Marina Van den Broeck is senior trainer in het domein van agressie en conflicten, zowel in de profit als de social profit sector.
De kennis van en jarenlange ervaring met opleidingen in andere domeinen zoals assertiviteit, geweldloze communicatie, feedback geven, omgaan met agressie, voeren van ontwikkelgesprekken, team en organisatieontwikkeling… maakt dat de gesprekken/feedback niet alleen over de pure aanpak van agressie of conflict gaat, maar ook over de bredere kadering of, waar nodig, herkadering van het verhaal bevat.
Ze is sterk in het uitpluizen van probleemsituaties vanuit diverse invalshoeken, en sterk in persoonlijke feedback geven tijdens oefeningen, rollenspelen… met veel respect voor de persoon.
Daarnaast heeft ze veel aandacht voor een veilige sfeer tijdens een opleiding waarin kan verteld, geoefend en gelachen worden.
Ze is lector communicatie aan de UCLL en docente conflicthantering aan de politieschool Brussel.
CONTACTGEGEVENS
Marina Van den Broeck
Dalemhof 87
3000 Leuven
+32486288717
info@praxisnetwerk.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Een ruim lokaal zodat in kleinere groepjes of duo’s kan gewerkt worden
• Een beamer en flap-over