ICOBA - Opvang en nazorg na agressie voor leidinggevenden en sleutelfiguren - IN COMPANY

Met deze in company vorming verwerf je een theoretische basis rond omgaan met agressie, verbindende communicatie en nazorg. Aan de hand van eigen praktijkervaringen bespreken en oefenen we je vaardigheden om een herstelgesprek te voeren, individueel en in teamverband.

Programma

Overal waar mensen samen werken, kunnen incidenten ontstaan.

Sommige incidenten kunnen hoog oplopen en monden uit in verbale of soms zelfs fysieke agressie. Als je zo’n incident niet voldoende afrondt, blijft het onderhuids sluimeren. Een oud conflict kan snel weer een broeihaard worden voor nieuwe frustraties.

Een herstelgesprek bij een geëscaleerd conflict of (repetitieve) agressie is dan ook altijd van onschatbare waarde.

Als leidinggevende is dit geen evidente opdracht. Enerzijds zijn er de individuele gesprekken met de betrokkenen. Daarnaast is er ook de impact binnen het team en je organisatie die je bespreekbaar dient te maken.

WERKVORM EN METHODIEKEN
We putten uit onze ervaring in omgaan met agressie en verbindende communicatie om je een basis theoretische inzichten te geven. Daarnaast krijg je heel wat praktische oefeningen aangereikt. Je kan je eigen praktijkervaringen bespreken en oefent actief de nodige vaardigheden.

We bieden een veilige omgeving waar open en oprecht kan gesproken worden, en creëren ruimte voor nieuwe inzichten en ervaringen.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 of 2 vormingsdagen = 3 of 5 dagdelen - een extra dagdeel omwille van de voorbereidingstijd

Je kan een extra dagdeel aanvragen voor een halve dag intervisie

START- EN EINDUUR
9u30u - 16u30

VOOR WIE
Teamverantwoordelijken, leidinggevenden, verantwoordelijken voor nazorg bij incidenten, vertrouwenspersonen...
Deze training staat open voor iedereen die verantwoordelijk is voor de opvang van medewerkers of teams na een agressie-incident.

OVER DE LESGEVER
Elke Fierens is meer dan 20 jaar werkzaam als educatief medewerker bij Impuls vzw rond agressie, zowel rond aanpak als rond impact. Ze integreert het gedachtegoed van geweldloze communicatie in de kijk naar zorg en herstel na incidenten.

Mariet Ghaye is trainer, opleider agressiebeheersing en geweldloze (verbindende) communicatie en auteur van ‘Agressie in hulp en dienstverlening. Van Impact op medewerkers naar een gedragen beleid’ Acco 2012.

CONTACTGEGEVENS
Impuls VZW
Elisabethlaan 64
3200 Aarschot
016 56 95 68
info@impulsvorming.be

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
Voldoende ruim lokaal waar de tafels aan de kant kunnen.
Flappenbord

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 12 Opleider: Impuls vzw
Thema: Opvang en nazorg bij lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector