ICOBA - Kijk jij in de spiegel als je boos bent? Een aanzet tot conflictcoaching - IN COMPANY

Met deze in company vorming krijg je een referentiekader dat je helpt om je medewerkers doorheen een conflict te loodsen. Je krijgt inzicht in wat allemaal speelt uit het heden en het verleden, in hoe de organisatie zelf conflict uitlokt, in wat helpend en wat desastreus is. Kortom heel wat do’s en don’ts wanneer je betrokken geraakt in een conflict of agressie-incident.
Je leert ook jezelf beter kennen, je ontdekt het effect van je reactie op agressief gedrag van anderen. Je kent nadien je sterke kanten die je kan inzetten en je valkuilen die een gewenst resultaat in de weg staan.

Programma

Bij conflictcoaching heb je als leidinggevende voldoende inzicht in de diverse mechanismen die spelen bij een conflictsituatie, inbegrepen je eigen rol bij conflicten in het team. Je vermijdt meegezogen te worden in het conflict en je kan vanuit reflectie de gepaste werkwijzen distilleren op wat er gebeurt.

Er is niet één oplossing voor conflictsituaties. Je zoekt eerder hoe je de juiste puzzelstukken legt om met het geheel van kleine interventies richting oplossing te gaan. Je coacht je medewerker of team: je zoekt samen naar alles wat bepalend is om het dichtgeslagen perspectief te openen

Dag 1 gaat in op de noodzakelijke kaders om conflict/agressie zo breed mogelijk te benaderen, de complexiteit ervan te zien en heel wat factoren in te schatten die helpen om zo goed mogelijk te reageren.

Er is zelden maar één oorzaak van conflicten. Een brede kijk helpt om op verschillende aspecten tegelijk in te zetten en vermijdt zoveel mogelijk dat enkel de ‘schuldige’ gezocht wordt. Je krijgt handvatten om moeilijke situaties te hanteren.

Dag 1 besteedt ook aandacht aan hoe je in een team met conflict kan omgaan. Doorheen de dag krijg je inzichten en tips die je kunnen helpen om conflict-wijs te handelen, d.w.z. zowel preventief conflicthaardjes inschatten als gepast reageren.

Een essentieel onderdeel is je eigen rol bij het ontstaan en/of aanpakken van conflictsituaties. Bot gezegd: als je wil invloed krijgen op de ander moet je ook je eigen gedrag kritisch bekijken en bewust bijsturen. Dat begint bij een juist beeld van hoe je overkomt en wat het effect van je interventies echt is.

In dag 2 leer je je eigen gedrag mee inschatten in de conflictcyclus. We confronteren je met je eigen aannames en perceptie van de werkelijkheid en het effect van je interventies op conflictueuze situaties. Dit is een werkdag met een professioneel trainingsacteur.

We gaan aan de slag met jouw casussen. Je speelt geen rol, je bent jezelf terwijl een acteur de situatie neerzet zoals jij ze beschrijft. Met de groep bespreken we elke situatie. Je geeft jezelf feedback: hoe heb je het gesprek ervaren? Herken je je eigen gedragspatronen?
Je krijgt ook feedback van de anderen: wat lijkt te werken en wat niet?

De trainer bevraagt je denkpatronen waaruit je reacties komen, bespreekt welke mentale positie je inneemt, welke team- en/of organisatiepatronen je gedrag bepalen, welke andere ingangspoort je zou kunnen proberen om dit gesprek aan te gaan.
De acteur geeft aan wat jouw gedrag bij hem teweegbrengt: welke emoties, aanleiding tot bepaald reacties… en hij fileert je communicatie. Woordkeuze, lichaamstaal, stijl van praten, mate van assertiviteit en directheid…

Je krijgt nadien de kans om een fragment van het gesprek opnieuw te doen.

WERKVORMEN EN METHODIEKEN
Tijdens dag 1 bespreken we achtergronden en kaders en passen ze toe. Zo kan je beter analyseren wat er gebeurt. We zoeken hoe je in de complexiteit van de conflictsituatie meerdere aanknopingspunten vindt om ze te voorkomen of de aanpak te verbeteren.

Voor dag 2 voorziet elke deelnemer een eigen casus die we samen met een acteur neerzetten. Je speelt geen rol, je bent jezelf terwijl de acteur zich gedraagt zoals jij de agressieve persoon omschreven hebt. Naargelang de reeds verworven inzichten en adequaat gedrag drijft de acteur de moeilijkheidsgraad op vb agressiever, emotioneler, moeilijker te benaderen…

Dit alles gebeurt met respect voor de cursist, niemand wordt totaal uit evenwicht gebracht.
We oefenen tot een succeservaring bereikt wordt.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 4 dagdelen (omwille van trainer én acteur) indien er al veel expertise rond omgaan met conflict en agressief gedrag is bij de deelnemers. We doen hiervoor een korte telefonische intake
2 vormingsdagen = 6 dagdelen indien extra expertise rond het thema wenselijk is.

START- EN EINDUUR
Van 9u30 tot 17u00

VOOR WIE
Al wie binnen van de organisatie het mandaat heeft om met individuele medewerkers of teams aan de slag te gaan.

Het gaat niet over bemiddelen, wel over hoe inzicht verwerven in de complexiteit van elk verhaal en dit vanuit verworven kaders.
Je helpt anderen de knoop ontwarren en een ingangspoort vinden om met hun eigen conflict om te aan. Hoe je je zelf opstelt hierin kan cruciaal zijn en is dus mee onderdeel van deze opleiding.

Dag 2 is zeer leerrijk. We werken met een professioneel acteur en dat vraagt voldoende maturiteit en vertrouwen. We oefenen met jullie casussen wat enkel kan in een veilige sfeer.

OVER DE LESGEVER
Marina Van den Broeck is senior trainer in het domein van agressie en conflicten, zowel in de profit als de social profit sector.

De kennis van en jarenlange ervaring met opleidingen in andere domeinen zoals assertiviteit, geweldloze communicatie, feedback geven, omgaan met agressie, voeren van ontwikkelgesprekken, team en organisatieontwikkeling… maakt dat de gesprekken/feedback niet alleen over de pure aanpak van agressie of conflict gaat, maar ook over de bredere kadering of, waar nodig, herkadering van het verhaal bevat.

Ze is sterk in het uitpluizen van probleemsituaties vanuit diverse invalshoeken, en sterk in persoonlijke feedback geven tijdens oefeningen, rollenspelen… met veel respect voor de persoon.
Daarnaast heeft ze veel aandacht voor een veilige sfeer tijdens een opleiding waarin kan verteld, geoefend en gelachen worden.

Ze is lector communicatie aan de UCLL en docente conflicthantering aan de politieschool Brussel.

Frank Robberechts is senior trainingsacteur en sparring partner.

Frank is het levend oefenmateriaal. Cursisten kunnen hun eigen moeilijke situaties aanbrengen zoals een bestaand conflict, een voorbeeld van agressie-incident , maar ook een nog te verwachten moeilijk gesprek. Frank zet meesterlijk en met een groot inlevingsvermogen de “andere partij” neer.

Veel gehoorde reacties zijn: “dit lijkt wel echt, ken jij toevallig mijn baas, buurman, medewerker…?” Al snel ervaar je de oefening niet meer als rollenspel maar als oefening met de werkelijkheid, waarbij de moeilijkheidsgraad kan variëren.
www.frankrobberechts.be

CONTACTGEGEVENS
Marina Van Van Den Broeck
Dalemhof 87
3000 Leuven
+32486288717
info@praxisnetwerk.be

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
Voldoende groot en goed te verluchten lokaal.
Flap over en beamer.
Weinig geluidshinder of andere stoorzenders zijn mooi meegenomen

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 10 Opleider: PraxisNetwerk
Thema: Voorkomen van lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector