ICOBA - Het complexe conflict: een aanzet tot conflict-coaching - IN COMPANY
Conflict brengt veel emotie met zich mee, wat mensen afschrikt om ermee aan de slag te gaan.
Met deze vorming leer je de complexiteit van conflicten zien, begrijpen hoe mensen ineen zitten, welke (denk) patronen verhelderend of belemmerend zijn en hoe emoties de werkelijkheid vervormen. Je leert om vanuit een helikopterpositie processen te zien i.p.v. je te verliezen in discussies. En je krijgt referentiekaders en inzichten mee om een gesprek te voeren dat een situatie kan ontmijnen en de wil tot oplossen aanwakkert.
Programma
Conflicten zijn onvermijdelijk, maar ze bieden ook kansen voor begrip en groei. In deze tweedaagse training leer je conflictsituaties - zowel individueel als in een team - beter te doorgronden en vind je handvatten om ze constructief aan te pakken.
Op dag 1 krijg je inzicht in hoe conflicten ontstaan en escaleren, met aandacht voor gedrag, emoties, overtuigingen, belangen, … . Je ervaart de kracht om met processen aan de slag te gaan. Je leert het verschil tussen het echte probleem en conflictgedrag herkennen, en oefent met elkaar bevragen van een bestaand conflict vanuit de aangereikte kaders.
Dag 2 staat volledig in het teken van praktijk: je werkt met een professionele acteur aan je eigen cases, je krijgt waardevolle feedback en oefent zo je nieuwe vaardigheden in een veilige omgeving.
Deze praktijkgerichte vorming geeft je het inzicht, de tools en het zelfvertrouwen om conflicten voortaan met rust en duidelijkheid aan te pakken. Een onmisbare investering voor iedereen die conflicten liever oplost dan vermijdt.
Om deze vorming op maat af te stemmen, neemt de trainer vooraf contact op om via een online intake de nodige achtergrondinformatie te verkrijgen en de verwachtingen af te toetsen.
Er zal zorgvuldig omgegaan worden met de groepssamenstelling en de keuze van de casussen.
Dag 1 kan een bestaande conflictsituatie “meegenomen” worden doorheen de concepten en kaders, gesteld dat er voldoende mentale afstand is zodat deelnemers de processen kunnen leren zien. Dag 2 wordt geoefend met competenties om beter met een conflict om te gaan.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
Het grootste keurmerk van Praxisnetwerk is: we werken met de vragen en besognes van de deelnemers, en zo is elke cursus in zekere zin maatwerk. Bij sommige thema’s worden essentiële kaders meegegeven zodat elke deelnemer later zelf een situatie beter dan inschatten. We vertellen persoonlijke verhalen, knopen nieuwe informatie daaraan vast, verwerven inzicht in de complexiteit van conflict. We doen dit door luisteren, informatie uitwisselen in kleine of grote groep, leren van de trainer en van elkaar. De tweede dag werken we met een professioneel acteur. Iedereen speelt iedereen zichzelf in zijn eigen aangebrachte casus – een professioneel acteur speelt de rol van diegene met wie de deelnemer een conflict heeft. De acteur schat voortdurend in hoe ver hij kan gaan, maar met respect voor grenzen of moeilijkheden. We creëren een veilige omgeving waarin ook kan gegrapt en gelachten worden. Je krijgt een spiegel voor hoe je met conflictsituaties omgaat. De groep wordt bewust beperkt tot 10 mensen om iedereen de kans te geven op deze manier te leren. Iedereen leert dus uit 10 casussen en geeft mee feedback.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
2 vormingsdagen = 6 dagdelen
2 dagdelen voor de eerste vormingsdag. 4 dagdelen voor de tweede vormingsdag, omdat die geleid wordt door een trainer en een acteur.
START- EN EINDUUR
9u30 - 16u30
VOOR WIE
Werknemers uit alle sectoren, die het mandaat hebben om aan de slag te gaan met collega’s en/of teams. Graag ervaren en/of getraind in communicatieve vaardigheden.
OVER DE LESGEVER
Marina Van den Broeck, senior trainer in het domein van agressie en conflicten, zowel in de profit als de social profit sector. De kennis van en jarenlange ervaring met opleidingen in andere domeinen (vb assertiviteit, geweldloze communicatie, feedback geven, omgaan met agressie, voeren van ontwikkelgesprekken, team en organisatieontwikkeling …) maakt dat de gesprekken/feedback ook niet alleen over de pure aanpak van agressie of conflict gaat, maar ook de bredere kadering of, waar nodig, herkadering van het verhaal bevat.
Frank Robberechts, senior trainingsacteur en sparring partner. www.frankrobberechts.be
Frank is het levend oefenmateriaal. Cursisten kunnen hun eigen moeilijke situaties aanbrengen (een bestaand conflict, een voorbeeld van agressie-incident , maar ook een nog te verwachten moeilijk gesprek …) waarbij Frank meesterlijk en met een groot inlevingsvermogen de “andere partij” neerzet. Veel gehoorde reacties zijn: “dit lijkt wel echt, ken jij toevallig mijn baas, buurman, medewerker …” Al snel wordt de oefening niet meer ervaren als rollenspel maar als oefening met de werkelijkheid, waarbij de moeilijkheidsgraad kan variëren.
CONTACTGEGEVENS
Marina Van den Broeck
Dalemhof 87 - 3000 Leuven
+32486288717
info@praxisnetwerk.be
www.praxisnetwerk.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Een ruim lokaal zodat in kleinere groepjes of duo’s kan gewerkt worden
• Een beamer en flap-over