Ontwikkel je beleid met DUCKTAPE

Nood aan begeleiding bij de ontwikkeling van je agressiebeleid? ICOBA biedt financiële steun als je beroep wil doen op Ducktape. 

Ducktape heeft voornamelijk ervaring in procesbegeleiding van onderwijsinstellingen en -personeel rond het omgaan met ‘probleemgedrag’ bij leerlingen. Hun coaches gaan zelf nog dagdagelijks aan de slag met jongeren in kwetsbare (opvoedings-)situaties.

Contactgegevens

  • Jan Langeraert
  • Charles Parentéstraat 6 - 1070 Brussel
  • 0473/54.59.75
  • jan.langeraert [at] groepintro.be
  • Ducktape's website

Inzetten op relatie én gedeelde verantwoordelijkheid

Jongeren hebben een pakket voorwaarden nodig voor een gezonde groei en ontwikkeling. Wat hebben volwassenen nodig om deze te bieden? Tijden veranderen net als onze omgang met gezag.

Een verbindende vorm van autoriteit levert winst op in de relatie tussen jou en de personen waar jij verantwoordelijkheid voor bent. We zetten in op de relatie – ook bij onaanvaardbaar gedrag – én leggen de focus op een gedeelde verantwoordelijkheid. Neem vanuit een goed agressiebeleid stelling in tegen probleemgedrag en agressie. 

Een beleid dat gedragen is door iedereen creëert rust, structuur en duidelijkheid. Voor medewerkers én doelgroep.

Als medewerker sta je hierin nooit alleen. De mate waarin je kan vertrouwen op je collega’s en team is van cruciaal belang.

Een goed agressiebeleid is er één dat niet enkel op het reactieve niveau inwerkt maar ook spanning, conflict en agressie kan voorkomen en bijdraagt aan een positief en verbindend klimaat. De preventiepiramide van Johan Deklerck is voor ons een leidend kader om een agressiebeleid te analyseren en vorm te geven.

Verbinden en activeren op een transparante manier

Het vormingsaanbod van Ducktape is de voorbije 5 jaar steeds meer geëvolueerd naar procesbegeleiding. De drijfveer hierachter is allesbehalve strategisch maar vooral gedreven door een streven naar kwaliteit. We merkten samen met onze klanten (scholen, organisaties, voorzieningen, …) dat een procesmatige aanpak meer impact heeft.

Ons aanbod komt nog meer tot zijn recht wanneer het in een proces met de klant tot stand komt. We zien ook vaak dat achter de initieel geformuleerde vraag andere behoeften spelen. Een procesbegeleiding laat makkelijker toe om hierop in te spelen. Ook de wisselwerking tussen praktijk en procesbegeleiding laat toe om een nieuwe aanpak, methodiek, inzicht, … uit te proberen, bij te sturen, scherp te stellen.

Wat typeert onze werkwijze?

Verbinden: Wij nemen alles mee wat er al in jullie organisatie aanwezig is om van een verbindende en herstelgerichte aanpak een integrale benaderingswijze te maken in de omgang met agressie. Zo ontstaat duurzaam groeipotentieel voor een daadkrachtige herstelcultuur in jullie organisatie.

Activeren: wij bieden geen pasklaar antwoord op alle vragen of onmacht. Wel faciliteren we een dynamiek van beweging en perspectief.  Af en toe stellen we voor om het anders te proberen zonder daarin iets weg te gooien wat wél werkt. Dit is hoe wij het ook dagelijks doen met onze jongeren. 

Transparant: we gaan een proces aan vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid. Een open communicatie is daarbij cruciaal. We durven zaken benoemen, vragen actief naar feedback en gaan vanuit duidelijke afspraken samen een engagement aan om dit proces te doen slagen.

Werkwijze

Intake

De intake gebeurt telefonisch of met een videocall. Doel: Vraagverheldering, praktische afspraken, gegevens uitwisselen, timing, …

Opstartbijeenkomst

Deze bijeenkomst duurt minimaal 2 uur en met een live gesprek.

Doel: trajectbepaling. We gaan samen dieper in op de noden achter de gestelde vraag en bakenen de doelstellingen van het proces af. Samen kiezen we de inhoudelijke focus en wat de beste aanpak kan zijn.

Inhoudelijke sessies /kern van het begeleidingsproces

De werkwijze varieert afhankelijk van de organisatiestructuur en aanwezige ‘krachten’. In samenspraak kiezen we voor werkgroepen, een focusgroep, themasessies… Ook online bevragingen of andere tools om informatie te verzamelen en draagvlak te creëren zijn mogelijk. We voorzien in de timing en opbouw van deze sessies ruimte om bepaalde inzichten uit te testen in de praktijk zodat we nog meer vanuit praktijkervaring werken.

Afhankelijk van de inhoudelijke focus gaan we met één of meerdere van deze kaders en methodieken aan de slag:

  • Straf genoeg? (houvast om genuanceerd, rechtvaardig en professioneel te handelen)
  • Herstelgerichte benadering (de toekomst mogelijk maken na een breuk)
  • Deep Democracy (álle stemmen meenemen in duurzame besluiten)
  • Verbinden in gezag (aanboren van het potentieel van het team als team)
  • Over de grens (wat -niet- te doen ‘in the heat of the moment’)

Aanvullend op deze procesbegeleiding kan er ook op ons in company vormingsaanbod beroep gedaan worden. Dit moet als een afzonderlijke aanvraag gebeuren.

Afronding

We blikken terug op het traject en oogsten de ‘lessons learned’. Wat zijn de volgende stappen? Wie en wat hebben we daarvoor nodig?

Ervaring met procesbegeleiding

Ducktape heeft voornamelijk ervaring in procesbegeleiding van onderwijsinstellingen en -personeel rond het omgaan met ‘probleemgedrag’ bij leerlingen. Onze coaches gaan binnen hun opdracht voor Groep INTRO zelf nog dagdagelijks aan de slag met jongeren in kwetsbare (opvoedings-)situaties.

Thema's voor een begeleiding

  • Omgaan met agressie, conflict en grensoverschrijdend gedrag.
  • Hoe van een crisis een leermoment maken
  • Omgaan met negatieve groepsdynamische processen als bron voor conflict.
  • Het opmaken van een agressie beleid op basis van het 4-laden model en hoe de doelgroep hierbij betrekken.
  • Herstelgerichte begeleidershouding en cultuur introduceren binnen je organisatie.

Begeleiding

Alle Ducktape medewerkers kregen een stevige basisopleiding en worden jaarlijks extra gevormd rond bepaalde thema’s. Zij maken ook gebruik van intervisie en coaching om professioneel te blijven groeien. Onze procesbegeleiders werken al een langere tijd bij ons of deden elders gelijkaardige ervaring op.

Koen Uyttenhove van Ducktape

Koen werkte eerst 12 jaar bij onze collega’s van Arktos, voornamelijk in projecten binnen bijzondere jeugdzorg en met andere ‘bijzondere’ groepen. Ondertussen werkt Koen 17 jaar bij Groep INTRO. In al die jaren heeft hij zich vooral verdiept in groepsdynamische processen en het motiveren van jongeren, maar ook van leerkrachten, jeugdwerkers, opvoeders en andere intermediairs. Koen gelooft heel sterk in een meer procesmatige aanpak die vertrekt van de concrete noden en behoeften van de deelnemer, wie dat ook mag zijn.

Jonas Van Laere van Ducktape

13 jaar in dienst bij Groep INTRO, voornamelijk in onderwijsprojecten met jongeren, klassen en leerkrachten. Verdiepte en schoolde zich de laatste jaren bij in herstelgericht werken via o.a. cirkel- en herstelgesprekken, Nieuwe Autoriteit en groepsdynamisch werken. Jonas werkte in een vorige job met maatschappelijk kwetsbare jongeren in de vrije tijd. Hij ziet in zichzelf de talenten ‘positivo’, ‘grenzenverlegger’ en ‘nieuwsfreak’ terug.

Steven Vercruysse van Ducktape

Steven werkt sinds 2005 bij Groep INTRO. Als ‘atelierman’ gaat hij met de jongeren letterlijk aan de slag. Hij startte in 2013 het proces op dat uiteindelijk het initiatief ‘Ducktape’ geworden is. Daarin houdt hij van volwassenen meenemen in zijn enthousiasme over onderbouwde en zelf beproefde denk- én doekaders. Deelnemers appreciëren zijn authenticiteit, humor én ernst waarmee hij de zaken aanpakt.

Fabienne Joris van Ducktape

Fabienne werkt al enkele jaren bij groep INTRO en Ducktape. Ze stapte mee op onze ‘trein’ met 10 jaar ervaring in het beroepsonderwijs als leerkracht en vakhoofd van een team van 10 leerkrachten. Fabienne volgde ook een postgraduaat talentontwikkeling.