Maak sleutelfiguren van je agressiebeleid bekend in je organisatie
Vind tips en ideeën om medewerkers die een belangrijke functie hebben in je agressiebeleid bekend te maken in je organisatie. Verspreid op een duidelijke en ludieke manier wat ze voor wie en in welke situatie kunnen betekenen en hoe je ze kan bereiken.
Praktisch
- Aantal deelnemers: max. 12
- Duur: 60 minuten
Welke sleutelfiguur wil je bekendmaken?
- Vertrouwenspersoon
- Trekker agressiebeleid / Agressiecoach
- Preventieadviseur
- Interne trainer
- Opvang- en nazorgteam
- Interventieteam
- …
Zet alle taken en verantwoordelijkheden van de sleutelfiguur op een rij.
Omschrijf wat men kan en mag verwachten van deze persoon en wat niet. Vertel waarom diens rol zo belangrijk is. Inspiratie voor deze stap vind je bij
- De tool Wie is het
- De pagina Verdeel taken en verantwoordlijkheden
- De infopaketten voor sleutelfiguren
Breng in kaart welke communicatiekanalen er al zijn in je organisatie. Welk van deze gebruik je nu om deze sleutelfiguur te bereiken?
Kan je die rechtsreeks bereiken of via een tussenpersoon zoals de leidinggevende, een centraal aanmeldpunt, telefonische permanentie...?
Hoe eenvoudiger en laagdrempelig hoe beter. Gebruik ook snelle communicatiemiddelen zoals chat, telefoon, sociale media...
Bedenk een campagne met alle ingrediënten die je verzamelde. Ter inspiratie hieronder enkele mogelijkheden.
Bedenk een slogan die kort weergeeft waar de sleutelfiguur voor staat. Enkele tips voor een goeie slogan:
- Gebruik rijmwoorden
- Humor werkt
- Hoe korter, hoe beter
- Gebruik beeldspraak
- Overdrijf
- Allitereer
Illustreer de slogan met een foto van de persoon in kwestie, dat werkt drempelverlagend om die te contacteren. Of ontwerp een mascotte.
Ontwikkel iets extra visueels zoals een flyer, poster, naamkaartje, een e-mail banner of gadget zoals een sleutelhanger, sticker… en bedruk met de contactgegevens van de sleutelfiguur.
Maak het nog creatiever met een filmpje, een gedicht, een stripverhaal … of waarom geen toneelstuk.
- Lanceer de campagne tijdens een team- of personeelsvergadering.
- Gebruik het startscherm van het Intranet, stuur een mail of gebruik de interne nieuwsbrief om de sleutelfiguur in de schijnwerpers te zetten.
- Zet in de gang een wegwijzer of een verkeersbord dat weergeeft waar je met welke vraag, suggestie of klacht terecht kan.
Nog meer inspiratie vind je op de pagina Maatregelen levend maken en houden.