Inzicht in leerpunten versterken

Wat zijn de ingrediënten om deelnemers op weg te helpen in het leerproces? Inzicht in het eigen leerproces komt niet vanzelf. Dit vraagt ook een engagement van de lesgever. Ontdek waarom we bepaalde vragen stellen in het evaluatieformulier en ontvang tips om deelnemers te stimuleren in hun leerproces

Waarom krijgen deelnemers de vraag: 'Ik heb meer inzicht in mijn leerpunten?'

‘Evalueren = leren’
Weten waar je staat, is belangrijk in het leren. Het feedbackformulier is een instrument dat deelnemers aanzet tot reflectie en verder leren. In deze vraag schuilt meteen ook de boodschap: ‘Wees je bewust van hoever je al staat, wat je al wel kan of kent en wat je nog verder kan of wil ontwikkelen’. Want het leerproces stopt niet na deze vorming…

Belangrijke rol voor de opleider
Inzicht in het eigen leerproces komt niet vanzelf. Dit vraagt ook een engagement van de lesgever. Zorg ervoor dat deelnemers inzicht krijgen in wat en hoe ze leren. Want met dit inzicht versterk je de autonomie van de lerende – die zo de regie kan nemen over het verdere leerproces.

Deelnemers stimuleren in hun leerproces

Doorheen de vorming kan je als lesgever meer aandacht schenken aan het proces van de lerende. Enkele tips:

Bij de start

  • Begin een vorming met de vraag ‘wat wil jij leren?’
  • Laat deelnemers van bij aanvang stilstaan bij hun leerproces. Wat willen ze uit de opleiding halen? Wat zijn hun leerdoelen? Laat ze hun bevindingen noteren.
  • Verwijs door naar deze tips voor deelnemers waarmee ze zelf leerdoelen kunnen formuleren.
  • Bied hen het leerformulier aan dat VIVO ontwikkelde om de leerdoelen te noteren.
  • Speel hier zelf op in door de doelstellingen die jij vooropstelt te delen. Geef aan waarover je het gaat hebben, wat wanneer aan bod zal komen en wat niet.

Onderweg

  • Verwijs naar de VIVO-reflectie-opdracht 'Denken om te leren' om te gebruiken in verschillende fases van een leerproces.