Conflicthanteringstips voor de organisatie

Escalerende conflicten kan je nooit helemaal vermijden. Daarom is het raadzaam om er een actief beleid rond te voeren. Met deze tips hanteer je organisatiebreed conflicten.

  • Stel een gedragscode op.
  • Creëer een open communicatiecultuur.
  • Maak conflicten ook bespreekbaar tijdens functioneringsgesprekken. Stel vragen als: 'Had je de afgelopen periode en conflict met iemand?' 'Heb je ze opgelost gekregen?' 'Hoe deed je dat?' 'Wat lukt en wat niet?' 'Al aan bemiddeling gedacht?'
  • Ontwikkel een no-blame visie op conflict: het gaat niet om dader-slachtoffer maar om partijen die elk hun aandeel hebben in het conflict.
  • Investeer in de conflictvaardigheid van medewerkers via opleiding en dagelijkse oefening. Geef als werkgever en leidinggevende zelf het goede voorbeeld.
  • Stel intern enkele medewerkers aan als bemiddelaar. Zorg dat ze daartoe opgeleid zijn.
  • Voorzie een bemiddelingsprocedure.
  • Zorg dat iedereen de vertrouwenspersoon kent en weet hoe hij die kan bereiken.