Conflicthanteringstips voor de organisatie | Icoba

Conflicthanteringstips voor de organisatie

Escalerende conflicten kan je nooit helemaal vermijden. Daarom is het raadzaam om er een actief beleid rond te voeren. Met deze tips hanteer je organisatiebreed conflicten.

  • Stel een gedragscode op.
  • Creëer een open communicatiecultuur.
  • Maak conflicten ook bespreekbaar tijdens functioneringsgesprekken. Stel vragen als: 'Had je de afgelopen periode en conflict met iemand?' 'Heb je ze opgelost gekregen?' 'Hoe deed je dat?' 'Wat lukt en wat niet?' 'Al aan bemiddeling gedacht?'
  • Ontwikkel een no-blame visie op conflict: het gaat niet om dader-slachtoffer maar om partijen die elk hun aandeel hebben in het conflict.
  • Investeer in de conflictvaardigheid van medewerkers via opleiding en dagelijkse oefening. Geef als werkgever en leidinggevende zelf het goede voorbeeld.
  • Stel intern enkele medewerkers aan als bemiddelaar. Zorg dat ze daartoe opgeleid zijn.
  • Voorzie een bemiddelingsprocedure.
  • Zorg dat iedereen de vertrouwenspersoon kent en weet hoe hij die kan bereiken.