Politie inschakelen bij agressie-incidenten

In extreme gevallen van agressie is het nodig om de politie in te schakelen en de veiligheid te herstellen. Spreek af wanneer medewerkers de politie mogen inschakelen en wanneer ze de politie moeten inschakelen. Beschrijf bijvoorbeeld in een interventieprocedure welke informatie ze moeten geven en welke interventies ze mogen verwachten. Hernieuw deze afspraken regelmatig met de politie.

Hoe ga je tewerk?

  • Stel je werking aan de politie voor.
  • Beschrijf mogelijke crisissituaties en hoe jullie er mee omgaan.
  • Spreek af wanneer je politie inschakelt.
  • Wat verwacht je van hen? Welke houding en welke acties? Is dit haalbaar voor de politie?
  • Welke informatie hebben ze nodig?
  • Wanneer en voor welke situaties doe je aangifte en hoe?
  • Wie doet aangifte? Spreek af dat het adres van de organisatie in het proces-verbaal opgenomen wordt i.p.v. het privéadres van het slachtoffer. Voorkom dat de dader het adres van het slachtoffer achterhaalt.
  • Zet deze afspraken op papier, integreer ze in je interventieprocedure.