
KRACHT combineert theorie, praktijk en onderzoek. KRACHT richt zich naar professionelen, ouders, kinderen, jongeren, teams en organisaties in het brede veld van zorg, hulpverlening, jeugdwerk, opvang en onderwijs. KRACHT biedt opleidingen, workshops, intervisie, supervisie, consult en coachende trajecten. Alle opleiders hebben ruime praktijkervaring. KRACHT werkt met wat werkt.
Wat is jouw ervaring in de social profit?
Sven Bussens heeft meer dan 20 jaar klinische praktijkervaring in het verbindend en krachtgericht werken met kinderen, jongeren, ouders, leerkrachten, gezinnen, professionals en teams binnen jeugdzorg. Hij combineert tot vandaag het geven van workshops, opleidingen, supervisies, intervisies, consults en trainingen met eigen praktijken.
Sven is meer dan 14 jaar actief als stagebegeleider en lesgever binnen het departement sociaal agogisch werk aan de Faculteit Mens en Welzijn, Hogeschool Gent. Hij is actief in de preventieve én klinische ondersteuning.
Sven spreekt regelmatig in binnen- en buitenland op studiedagen en congressen. Hij is auteur van drie boeken en publiceert artikelen vanuit en voor de social-profit.
Wat is jouw visie op agressie en omgaan met lastig en agressief gedrag?
Agressie kent verschillende gedaantes en vormen. Een bepaalde mate en vorm van agressie kan helpend zijn om dingen te realiseren. Tegelijk, agressief gedrag waarmee mensen zichzelf en of anderen beschadigen kan niet aanvaard worden. Hier is het onze verantwoordelijkheid om te begrenzen en tegelijk te blijven verbinden.
- 'Begrenzen' om veiligheid en bescherming te bieden voor de persoon die zich agressief gedraagt en zijn/haar omgeving.
- 'Verbinden' om de ontvankelijkheid voor de hulp die we willen aanbieden te behouden en vergroten.
Agressie is een uiting van iets. Ook bij agressie maken mensen gebruik van de beste oplossing die ze op dat moment ter beschikking hebben. Soms biedt agressie bescherming, soms iets anders. Van hieruit kunnen we ons volgende vragen stellen:
- Voor wat is deze uiting van agressie een oplossing?
- Hoeveel agressie is helpend en wanneer is agressie niet langer helpend, maar destructief?
- Wat is reeds helpend en wat is nog meer nodig om nog meer het gedrag te stellen dat we graag in de plaats van deze agressie willen?
Om vanuit deze vragen verder te kunnen bewegen in een meer gewenste richting is het behouden en of herstellen van een kwalitatieve samenwerkingsrelatie essentieel. Een belangrijke vraag hierbij is: wat heb ik als begeleider nodig, om hier de zorg - die ik als begeleider wil opnemen - op een voor mij voldoende comfortabele wijze, op te nemen? En hoe kunnen we dit vanuit een ‘wij-verhaal’ doen?
