Alle tools

Spindokter

Stippel met een team van spindokters een gewiekste strategie uit om sleutelfiguren en hun taken en verantwoordelijkheden bekend te maken in jouw organisatie.

methodiek

Praktisch

  • Aantal deelnemers: max. 12
  • Duur: 60 minuten

Werkwijze

De sleutelfiguren: wie zijn ze?

Voor welke sleutelfiguur bepaal je een bekendmakingsstrategie? Voor de vertrouwenspersoon, agressiecoach, preventieadviseur, de interne trainers, het opvang- of interventieteam...?

De sleutelfiguren: wat doen ze?
  • Zet alle taken en verantwoordelijkheden van de sleutelfiguur op een rij. 
  • Wat kan en mag je van deze persoon verwachten? En wat niet? Waarom is diens rol zo belangrijk? 
  • Heb je hier geen zicht op? Laat je helpen door ‘Wie is het’ en de verdiepingspagina ‘verdeel taken en verantwoordlijkheden’.
De sleutelfiguren: hoe kunnen medewerkers hen bereiken?
  • Zijn er al geijkte communicatiekanalen waarmee je de sleutelfiguur kan bereiken? Denk aan het meld- en registratiesysteem of andere systemen. 
  • Kan je ze rechtsreeks bereiken of via een tussenpersoon (de leidinggevende, centraal aanmeldpunt, telefonische permanentie...)?
  • Is het een meerwaarde als je ze op nog andere, laagdrempelige manieren kan bereiken? Denk aan telefoon, e-mail, chat, sms, sociale media...
De sleutelfiguren: campagne voeren!
  • Bedenk nu een campagne met alle ingrediënten die je verzamelde. Beslis welke middelen je wilt gebruiken.
  • In een minimaal scenario overloop je alle info tijdens een team- of personeelsvergadering. 
  • In een maximaal scenario voer je met toeters en bellen campagne.  

Inspiratie nodig?

  • Bedenk een slogan die kort weergeeft waar de sleutelfiguur voor staat. 
  • Win zieltjes! Verlaag de drempel om de sleutelfiguren te contacteren door hen letterlijk een gezicht te geven! Als het even kan met een foto. Of wees creatief en ontwerp een mascotte. Zorg er voor dat de foto of mascotte de slogan ondersteunt.
  • Hoe gebruik je deze foto’s? De bekendmakingskit voor sleutelfiguren inspireert.
  • Stel ze voor via intranet, e-mail of je interne nieuwsbrief. 
  • Deel een leuk gadget uit met de foto en contactgegevens van de sleutelfiguur, bijvoorbeeld een sticker of sleutelhanger.
  • Voer een toneelstuk op of maak een filmpje.
  • Deel een folder of flyer uit met een pakkende titel, het telefoonnummer en de bereikbaarheid van de sleutelfiguur. 
  • Lees een verhaal of gedicht voor om te verduidelijken waarvoor ze bij de sleutelfiguur terecht kunnen. 

Banners: maak jezelf bekend als sleutelfiguur, plaats de banner onder je e-mail. 

  • Maak een wegwijzer. Een verkeersbord met pijlen waarop staat bij wie medewerkers terecht kunnen met hun vragen, suggesties of klachten. 
  • Nog meer inspiratie vind je op de pagina ‘Maatregelen levend maken en houden’.

Slogan bedenken? Deze tips helpen je op weg.

  • Humor slaat aan. Zorg er voor dat de slogan niet enkel grappig is, maar ook verwijst naar de sleutelfiguur.
  • Gebruik rijmwoorden: zo onthoud je de slogan gemakkelijker.
  • Hoe korter, hoe beter! Denk je dat je klaar bent? Lees 'm nog eens en schrap ballast.
  • Gebruik beeldspraak. Welk beeld haal je voor de geest als je aan de sleutelfiguur denkt?
  • Overdrijf! Nog, beter, sneller. De kunst is het zo brengen dat het geen gestoef wordt.
  • Allitereer. Bijvoorbeeld: waardevol werken.