Alle tools

Giftig afval verwerken

Bespreek individueel of in teamverband lastige situaties en bijhorende gevoelens, ventileer en analyseer onderliggende behoeften. Ontdek hoe je zelf meer sturing kan geven aan je leven en je werksituatie. Verwerk giftig afval voor jezelf om na te gaan hoe jij omgaat met lastige situaties. Of in teamverband om elkaars omgaan met lastige situaties beter te leren kennen.

methodiek

Praktisch

Aantal deelnemers : max. 15

Duur: 30 minuten

Materiaal: 

  • Pen en papier

Werkwijze

Achtergrond 

Je bent boos, verdrietig of teleurgesteld. Je zint op wraak, je wilt de ander dwingen jouw standpunt te zien of je hunkert naar erkenning of bevestiging. Je kan een gedachte maar niet loslaten en hebt enorme behoefte om dit bij iemand of in de groep te ventileren. Dat is giftig afval. 

Je wil het kwijt want het is niet gezond. Maar je kan het niet zomaar ergens dumpen want het is giftig. Het kan veel schade aan jezelf én anderen berokkenen. Dus ga je het verwerken.

Je gaat er eerst eens goed naar kijken en het analyseren. Wat is de onderliggende reden dat dit zo giftig is? Wat mis je om je beter te voelen, beter te kunnen functioneren of gelukkiger te zijn? Kan je dat onder woorden brengen? 

Giftig afval verwerken is een geweldige manier om te ontdekken hoe je zelf meer sturing aan je leven en je werksituatie kan geven op een constructieve manier.

Hoe? 

1. Denk aan een recent gesprek of een conflict dat je had.

Neem een blad papier en deel het in twee kolommen. In de rechter kolom schrijf je letterlijk op wat er gezegd is. Alsof je een geluidsopname omzet in woorden, zonder eigen interpretatie, toevoegingen en oordelen.

In de linker kolom schrijf je op wat er bij jou allemaal in gedachten opkomt. Oordelen, kritiek, verontwaardiging, boosheid, teleurstelling, verwijten, interpretaties, analyses, diagnoses, conclusies, verdriet, onmacht... 

2. Stel jezelf de volgende vragen: 
Als ik eerlijk mijn gedachten had uitgesproken:

  • zou het gesprek beter zijn verlopen? 

  • zou het onderwerp van discussie er beter mee gediend zijn? 

  • zou de relatie met de persoon waarmee ik in gesprek was er beter op zijn geworden? 

Waarschijnlijk niet! Wees dus blij en dankbaar dat je je gedachten voor jezelf hebt gehouden en geen schade hebt veroorzaakt door ze naar buiten te brengen.

3. Kijk nu naar het giftig afval, d.w.z. de linker kolom. Wat had je graag anders gehad, wat miste je in het gesprek, wat zou je graag anders zien in de relatie?

Spelregels:
  • Zorg dat je alternatieve vragen of commentaar neutraal zijn, gekuist van elk vermoeden van oordeel of kritiek op de ander. 

  • Je kan deze oefening volledig zelfstandig doen. Vaak is het niet meer nodig om een gesprek aan te gaan als je je linker kolom met giftig afval hebt verwerkt. Je bent beter voorbereid op de volgende keer en je zal die volgende keer ervaren als minder kwetsend, respectloos, kleinerend etc...

Bron: Miebet van Santen - Change Consult